11 september

Voor vandaag hadden we een hele dag naar de Busanga Plains geboekt. Om 6 uur 's ochtends stonden wij keurig klaar bij de receptie. Nobody there...

Terwijl we daar stonden te wachten, komt ineens de ober langs gerend. Even later komt hij terug met de tas met koffie en lunch.

Ik heb maar een kop koffie gepakt en niet lang erna weer weg gegooid, omdat die ontzettend naar algen smaakte.

Even later kwam de receptioniste, wrijvend in haar ogen, aanzetten. Die had zich verslapen. De gidsen kwam nog eens 30 minuten later, want die wisten van niks zeiden ze. Toen moest er nog drinken e.d. gehaald worden voor de gidsen en pas om 6.50 reden we weg.

Op de plains is er zo'n 50% kans dat je Cheetah ziet, ook overdag. Na ongeveer 1,5 uur rijden door de ijskou, kwamen we aan op de plains.

De plains overstromen elk jaar, waardoor alleen op de vele termietenheuvels bomen groeien. Sommige wegen zijn door de overstromingen soms nog onbegaanbaar. Daarom kun je beter van tevoren lopend checken, dan erin vast komen te zitten.

We hebben geen Cheetah gezien deze dag, maar wel wat dieren gespot, die we nog niet eerder hebben gezien: Oribi, Lechwe, Jakhals,

Blauw Wildebeest,

En Roan Antilope.

Verder zagen we een leeuwin met een prooi, in het hoge gras, omringd door gieren. We hebben hier lang naar gekeken, want ze had een dilemma. In de zon, bij haar prooi, is het veel te heet. De prooi bleek te zwaar om weg te slepen naar de schaduw. En zelf in de schaduw gaan liggen is ook geen optie, vanwege de gieren. Wel mooi om te zien hoe ze toch probeerde de prooi mee te slepen.

Een heel apart landschap gemaakt door wormen

Een boom, waar leeuwen en andere roofdieren hun nagels in scherpen en hun territorium in afbakenen.

De geboorte van een wildbeest. Althans, het was net gevallen toen wij aankwamen en ging proberen op te staan: zie Youtube.

En op de terugweg 14 leeuwen! onder een boom.

Verder zagen we niet veel toen we terugreden, dus hebben we onszelf wel vermaakt. Even kijken of alles nog goed zit tussen de oortjes.

Even later bleek dat we beter de hersenen van de gids hadden kunnen checken. Overal langs de weg liggen namelijk heel grote keien, vaak met een wat kleinere kei erboven op.

Rob vroeg hem hoe dat gekomen was. Volgens de gids was die kei erbovenop, jonger dan de onderste en zou die op den duur net zo groot worden als de onderste. Oww-key

Terug bij de tent stond ik net op het punt om naar de keuken te lopen om de lasagne op te halen, toen de kok trots kwam aanlopen. Hij had de lasagne al klaar gemaakt. Het is echt een heel lieve kok. Een oude man, die zijn werk heel serieus neemt.

We kregen tot onze verrassing ook een toetje aangeboden. Van die kleine bakjes chocolademousse. Ze zaten nog dicht, maar ze waren wel al wel een maand over de datum. We hebben het uit beleefdheid maar opgegeten.

's Nachts liep er een beest om de tent, die op een bepaald moment ook onder het tentzeil van de voortent door snuffelde. We hebben jammer genoeg niet kunnen zien wat het was, maar ik vermoed dat het een jakhals was.

12 september

Vandaag is Rob begonnen met het wisselen van het rechtervoorwiel, waarvan de band weer lek is gegaan. Ik ben de koffers gaan inpakken, want dit was onze laatste kampeerochtend in Zambia. Vandaag rijden we terug naar Lusaka en leveren we de auto in.

Onderweg zijn we bij een school gestopt om de laatste pennen, potloden e.d. weg te geven. De hele school stond op zijn kop.

Bij dorpjes hebben we de lamp, kerozine, emmer, afwasborstel en blikken eten e.d. weg gegeven. Alleen ging dat wat moeilijker dan verwacht. We hebben er een uur over gedaan om onderstaande dames de spullen te geven. Ze vertrouwden het niet, maar bleven wel staan en giegelen. Maar ze namen niks aan. Uiteindelijk kwam er iemand bij, die hun uitlegde waarom we het gaven. We moesten nog een blik open maken en er zelf uit eten, zodat ze konden zien dat het te vertrouwen was.

Terug in Lusaka hebben we de deuren op slot gedaan. Het schemerde al en in Lusaka kan het 's avonds onveilig zijn.

We hebben even moeten zoeken naar de Lodge waar we zouden slapen. Later kwam Hans van Limohire daar ook om de auto op te halen.

We hebben hier wat gegeten en een taxi geregeld voor de volgende dag. Wat wel opvallend was, was dat tijdens het tandenpoetsen ineens geen water meer uit de kraan kwam.

13 september

Vanmorgen zijn we om 6.30 met de taxi naar het vliegveld gegaan.

Bij de douane ging het poortje af toen ik erdoor liep, maar dat maakte niet uit. Ik mocht gewoon doorlopen...ja, dat gaf een lekker veilig gevoel.

Het vliegtuig vertrok keurig op tijd.

En daarmee kwam helaas een eind aan onze geweldige vakantie.

Naar Deel 9

Klik hier om naar deel 9 van het reisverslag te gaan!!